Gå til hovedinnhold

Lederkartlegging og -utvelgelse

I forbindelse med oppkjøp, fusjon eller endringer er vi en trygg rådgiver og prosjektleder. Vi utarbeider kravprofilene og gjør vurdering av de aktuelle kandidatene opp mot rollene for å sikre et kompetent, velfungerende lederteam.

Slik jobber vi med kartlegging og lederutvelgelse


Med målsetning om et høypresterende lederteam

Ved fusjoner, sammenslåinger, ny strategi eller endrede rammebetingelser kan behovet for riktig lederkompetanse bli avgjørende. Hvor står selskapet i dag, hvor skal det – og hvilke egenskaper, roller og ressurser trengs for å lykkes?


Kartlegging av selskapet før lederutvelgelse

Vi starter med å kartlegge hvor selskapet er i dag og hvor det skal i fremtiden. Deretter definerer vi rollene og utarbeider presise kravprofiler, supplert med 360-undersøkelser og personlighetstester der det er relevant. Når rammene er tydelige, inviteres lederne til å melde interesse, og vi gjennomfører dybdesamtaler for å avdekke egenskaper, atferd og motivasjon.

Til slutt oppsummerer vi styrker og utfordringer opp mot kravprofilene og gir klare anbefalinger for hvordan dere raskest mulig kan nå ønskede resultater.


Effektive lederteam med riktig sammensetning

I tillegg til å vurdere kandidater opp mot kravprofilene, kan prosessen også brukes til å se på helheten i lederteamet. Hvilke styrker, svakheter og utviklingsmuligheter finnes, og hvordan kan man sikre en god og balansert sammensetning? Et effektivt lederteam kjennetegnes av bevissthet om egne og andres styrker, gjensidig respekt og en felles forståelse av mandat og mål.

BlueIQ har lang erfaring med å følge lederteam over tid som ekstern partner, med særlig fokus på strategi, oppgaver og mål. I dette arbeidet benytter vi metodikk knyttet til Objectives and Key Results (OKRs).

Klar for å ta en prat? Vi er klare for å hjelpe.

Ta kontakt med oss